اسید هایی که برای پوست معجزه میکنند

اسید هایی که برای پوست معجزه میکنند

 

اسیدهایی که پوستتون عاشقشون میشه

فکر کردن به اینکه مقداری اسید تو محصولات مراقبت پوستیتون وجود داره، ممکنه کمی ترسناک به نظر برسه. اما حقیقت اینه که اگر این محصولات برای رسیدن به پوستی صاف، یکدست و درخشان در غلظت های مناسب استفاده بشن، بازی رو به کل تغییر میدن.

محصولات حاوی اسید، معجزه‌ای هستن که برای مبارزه با آکنه، چین و چروک، لکه های پیری و جای زخم استفاده میشن. اما به دلیل تنوع زیادشون در بازار، به ذهن سپردنِ اینکه هر یک رو برای حل چه مشکلی میشه خرید، سخت به نظر می‌رسه. بنابراین قبل از همه‌ی اینها، باید بدونید که از کجا شروع کنید.


این اسیدها ممکنه از خانواده‌ی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) باشن، مثل گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید و یا از خانواده‌ی بتا هیدروکسی اسید (BHA) باشن مثل سالیسیلیک اسید. یا اینکه به عنوان روشن کننده‌ی‌ پوست (مثل الاژیک) برای از بین بردن لکه های تیره به کار برن.
دونستن اینکه دقیقاً چه اسیدهایی در محصولاتی که تهیه میکنین وجود دارن، و نحوه عملکردشون، میتونه به شما کمک کنه یک ترکیب مناسب رو برای روتین پوستیتون انتخاب کنین تا نتیجه‌ی دلخواهتون رو بگیرین. این راهنما به منظور کمک به شما در شناخت رایج ترین انواع اسیدها و اثراتشون تهیه شده. بریم که یه پوست درخشان داشته باشیم.

 

◾️ اسید اسکوربیک
این اسید رو همتون میشناسید: همون ویتامین C ! یکی از همون موادی که مرتباً توسط متخصصان پوست توصیه می شه. به گفته‌ی پزشکان متخصص، پژوهش های گسترده ای وجود داره که نشون میده ویتامین سی میتونه برای مبارزه با پیری پوست موثر باشه. در واقع این اسید یک آنتی اکسیدانه که از پوست در برابر حملات محیطی مثل آلودگی ها محافظت می کنه، تولید رنگدانه رو مهار می کنه و کلاژن ها را رو تحریک میکنه.

 

◾️ اسید گلیکولیک
اسید گلیکولیک که از خانواده‌ی AHA هستش، از نیشکر بدست میاد و در پاک کننده ها، سرم ها، درمانگرها (مثل ماسک ها) و مرطوب کننده ها پیدا میشه. بر طبق یافته‌های پژوهشگران، اسید گلیکولیک می تونه به لایه‌ی بیرونی پوست نفوذ کنه و گردش سلولی رو افزایش بده. این اسید یک لایه بردار موثره که می تونه نقش های گوناگونی رو در روتین پوستی شما ایفا کنه.
اگه هم با آکنه و هم با پیری پوست دست و پنجه نرم می‌کنید، گلیکولیک برای شما مناسبه. محققین این ماده رو همون یک تیر و دو نشون میدونن! گلیکولیک به طور ویژه برای درمان پوست های مستعد آکنه و هایپر پیگمانتاسیون (لکه‌های تیره‌ی پوستی) توصیه میشه. وقتی که بتونید با یک محصول چندین مشکل پوستی رو برطرف کنید، در واقع هم در هزینه صرفه جویی کردید و هم در زمان.

 

◾️ اسید هیالورونیک
هیالورونیک اسید (HA) رو به دلیل خاصیت صاف کنندگی پوست، میتونیم در کرم های مرطوب کننده و ضد پیری پیدا کنیم. اثرگذاری این ماده بسیار بالاست. هیالورونیک اسید یک جزء طبیعی پوسته که آب رو از محیط بیرون جذب میکنه و میتونه تا ۱۰۰۰ برابر وزنش، آب در خودش نگه داره!
وقتی که از این ماده استفاده می‌کنید، لایه‌ی بیرونی سلول های پوست رو پر میکنه تا خطوط پوستی نرم بشن و درخشندگی افزایش پیدا کنه. کارهای زیادی هست که این اسید میتونه انجام بده. گفته میشه هیالورونیک اسید برای رسیدن به درم (لایه عمیق‌تر پوست) مولکول بسیار بزرگیه، بنابراین تولید کلاژن رو تحریک نمی‌کنه.

 

◾️ اسید لاکتیک
این AHA از شیر تخمیر شده به دست میاد. طبق گفته‌ی متخصصان، اسید لاکتیک تنها AHA ای هستش که هم مرطوب کننده و هم لایه برداره؛ و از اونجایی که همزمان آبرسانی هم می‌کنه، بسیار ملایمه. اسید لاکیتک جزو AHA های ملایمه و انتخاب خوبی برای انواع پوست، از جمله پوست های حساسه. این ماده به روشن سازی، لایه برداری و آبرسانی پوست کمک می کنه.

 

◾️ اسید سالیسیلیک
اگه تا به حال از یک داروی ضد آکنه که در داروخانه بهتون معرفی کردن چشم بسته استفاده کردید، پس احتمالا با اسید سالیسیلیک بدون اینکه بدونید آشنا شدید. سالیسیلیک به دسته‌ی اسیدهای BHA تعلق داره و احتمالا به عنوان یک ماده‌ی ضد آکنه می‌شناسیدش. سالیسیلیک به دلیل خاصیت ضد آکنه، دومین اسید رایج در محصولات مراقبت پوستیه. این اسید، لایه بیرونی پوست رو لایه برداری میکنه و از اونجایی که در چربی حل میشه، میتونه به عمق منافذ نفوذ کنه تا از شر آلودگی هایی که در عمق پوست جمع شدن، خلاص بشید. استفاده از یک پاک کننده‌ی حاوی اسید سالیسیلیک یک بار در روز، برای درمان آکنه توصیه میشه.

 

◾️ پلی هیدروکسید اسیدها - PHA
اسیدهای PHA ها مثل اسید لاکتوبیونیک و گلوکونولاکتون برای افرادی که پوست حساسی دارن مناسبن چرا که در سطح خیلی ملایم تری لایه برداری می‌کنند. صاف کردن و مرطوب کنندگی هم از فواید دیگر این اسیدهاست.

 

باید از کدوم اسید استفاده کنم؟
قسمت سخت ماجرا، انتخاب اسید مناسب برای پوستتونه. ساده ترین راه برای انجامش هم اینه که اول بدونید میخواید چه مشکلی از پوست رو حل کنید. 
نکته : هر چه غلظت اسید بیشتر باشه، پوست رو بیشتر تحریک میکنه. بنابراین قبل از استفاده حتما مقدار کمی از ماده رو روی پوست (ساعد یا پشت گوش) تست کنید تا مطمئن بشید حساسیت ندارید.

اسیدها فواید متعددی دارن و از اونجایی که میتونن در فرمولاسیون های مختلف حضور داشته باشن، می‌شه از بیش از یک اسید در تولید محصول استفاده کرد. برندها اغلب اسیدهای فعالِ موجود در پاک‌کننده‌ها، سرم‌ها، تونرها و سایر محصولات رو تبلیغ می‌کنند؛ اما شما حتما فهرست مواد تشکیل دهنده‌ی پشت محصول رو بررسی کنید تا مطمئن بشید که اسید موجود در محصول، فعاله - یعنی اسمش در بالای لیست ذکر شده باشه، نه یک نام فراموش شده در انتهای لیست.

 

 

اسیدهای صورت رو با هم ترکیب نکنید
●    از اسید سالیسیلیک با اسید دیگه‌ای به طور همزمان استفاده نکنید. چون این اسید در صورت ترکیب با اسیدهای دیگه، ممکنه باعث تحریک پوست بشه.
●     از اسید سالیسیلیک همراه با محصولات حاوی نیاسینامید اجتناب کنید.
●    اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک همزمان با اسید اسکوربیک (ویتامین C) استفاده نکنید. زیرا عملکرد رو حتی قبل از شروع، از بین برده و خنثی میکنه.
●    از مصرف اسیدهای AHA ها با رتینول خودداری کنید.
 

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.