هایپرپیگمنتاسیون یا هایپرپیگمنتیشن چیست؟

هایپرپیگمنتاسیون یا هایپرپیگمنتیشن چیست؟

 

هایپرپیگمنتاسیون یکی از اون نگرانی‌ های آزاردهنده‌ی مربوط به پوسته که به نظر میرسه از ناکجا آباد ظاهر می‌شه. انگار که یک روز صبح از خواب بیدار می‌شی و درست در سرتاسر پیشونی، گونه‌ها یا چونه‌ات لکه‌هایی قهوه‌ای ظاهر شدن که هر بار به آینه نزدیک میشی، بهت طعنه میزنند. اما اگه فکر می‌کنید این لکه‌ها به همون سادگی که ظاهر شدن از بین میرن، برای شنیدن این حقیقت آماده باشید: درمان هایپرپیگمنتاسیون کمی تلاش می‌طلبه.  این اختلال بطور دقیق مورد بحث و بررسی پزشکان و متخصصین پوست قرار گرفته. بنابراین بهتره گفته‌های این درماتولوژیست ها رو مطالعه کنید.

هایپرپیگمنتاسیون لزوماً یک بیماری نیست، بلکه یک اصطلاحه  و در واقع داره اون قسمتی از پوست که تیره تر به نظر میرسه رو توصیف میکنه. هایپرپیگمنتاسیون می تونه:

• در ابعاد بسیار کوچیک رخ بده
• مناطق وسیعی از پوست رو پوشش بده
• کل بدن رو تحت تاثیر قرار بده

 

انواع هایپرپیگمنتاسیون

• ملاسما: گفته میشه ملاسما ناشی از تغییرات هورمونیه و ممکنه در دوران بارداری ایجاد بشه. هایپرپیگمانتاسیون میتونه در هر ناحیه ای از بدن ظاهر بشه، اما بیشتر در صورت رخ میده. 
• لکه های خورشیدی: لکه های کبدی هم نامیده می شن. لکه های خورشیدی بسیار رایج هستن و با قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید در گذر زمان رخ میدن. به طور کلی، این لکه ها در نواحی در معرض نور خورشید مثل دست ها و صورت ظاهر میشن.
• هایپرپیگمنتاسیون پس از التهاب. این یکی در نتیجه‌ی آسیب یا التهاب پوست رخ میده. یکی از شایع ترین علل به وجود اومدن این نوع از هایپرپیگمانتاسیون، آکنه ها هستند.


علائم و عوامل خطر

لکه‌های تیره روی پوست از علائم اصلی هایپرپیگمنتاسیون هستن. بزرگترین عوامل خطر برای هایپرپیگمنتاسیون عمومی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و التهابه، چرا که هر دو باعث افزایش تولید ملانین (رنگدانه) میشن. هر چه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، خطر افزایش رنگدانه های پوست بیشتر میشه. بسته به نوع اختلال، عوامل خطر لکه های هایپرپیگمنتاسیون میتونن موارد زیر باشن :

●    استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی و یا خودِ بارداری، که باعث ایجاد ملاسما میشه
●    پوست هایی با رنگ تیره تر، بیشتر از سایرین مستعد تغییرات رنگدانه هستن
●    داروهایی که حساسیت شما به نور خورشید رو افزایش میدن
●    آسیب به پوست، مثل زخم یا سوختگی سطحی

هایپرپیگمنتاسیون چطور شکل می‌گیره؟ 

تولید بیش از حد ملانین! ملانین رنگدانه ای هستش که به پوست رنگ میده و توسط سلول های پوستی به نام ملانوسیت تولید میشه. چندین شرایط یا عوامل مختلف می تونن میزان تولید ملانین رو در بدن شما تغییر بدن. برخی از داروها می تونن باعث ایجاد هایپرپیگمنتاسیون بشن. مثل داروهای شیمی درمانی.
بارداری میزان هورمون های بدن رو تغییر میده و میتونه در برخی از زنان، بر تولید ملانین تاثیر بذاره. هایپرپیگمنتاسیون نتیجه‌ی مستقیم افزایش سطح یک هورمون در بدن شماست که منجر به افزایش سنتز ملانین میشه. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید هم میتونه باعث افزایش میزان ملانین بشه.


آیا برخی افراد بیشتر از دیگران در معرض هایپرپیگمنتاسیون هستن؟
متأسفانه پاسخ مثبته. هر چه میزان ملانین پایه در پوست شما بیشتر باشه (رنگ پوستتون تیره تر باشه) خطر ابتلا به هایپرپیگمانتاسیون بیشتره.


۴ گزینه‌ی درمانی برای هایپرپیگمنتاسیون
●    اسیدهای صورت
●    رتینوئیدها
●    لایه برداری شیمیایی
●    لایه برداری لیزری

هایپرپیگمانتاسیون یک اختلاله که میتونه در اثر هر چیزی، از زخم آکنه و آسیب آفتاب گرفته تا نوسانات هورمونی ایجاد بشه. اگه با هایپرپیگمانتاسیون سر و کار دارید، بدونید که اصلا تنها نیستید. هایپرپیگمانتاسیون یک بیماری شایع پوستیه و گزینه های درمانی مختلفی براش وجود داره:

۱. اسیدهای صورت
اسیدهای صورت یا اسیدهای پوست، لایه بردار هستن و موجب ریزش لایه‌ی بالایی پوست شما عمل میشن. هر زمان که پوستتون رو لایه برداری می‌کنید، سلول های جدید پوستی ظاهر میشن تا جای سلول های قدیمی رو بگیرن. این فرآیند به یکدست شدن رنگ پوست شما کمک میکنه و به طور کلی اون رو صاف تر میکنه.
●    آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) مثل گلیکولیک، لاکتیک، سیتریک، مالیک یا تارتاریک اسید
●     اسید آزلائیک
●     اسید کوجیک اسید
●     اسید سالیسیلیک
●     اسید ال اسکوربیک (ویتامین C) 
اسیدهای صورت برای درمان هایپرپیگمنتاسیون خفیف که با رنگ های روشن تر ظاهر میشه، عملکرد خوبی دارن.

۲. رتینوئیدها
رتینوئیدها که از ویتامین A مشتق شدن، یکی از قدیمی ترین ترکیبات مراقبت از پوست OTC هستن. در واقع ساختار مولکولی کوچیکشون بهشون اجازه میده به عمق پوست نفوذ کنن و لایه های زیر اپیدرم شما رو درمان کنن.
رتینوئیدها معمولا برای تمام انواع رنگ پوست بی خطر هستن. همچنین باید این نکته رو هم در نظر داشته باشید که رتینوئیدها بیشتر برای درمان چین و چروک استفاده میشه تا هایپرپیگمنتاسیون. این به این معنیه که رتینوئیدها ممکنه در صف اول بهترین درمان‌ها برای هایپرپیگمنتاسیون قرار نگیرن.

۳. لایه برداری شیمیایی
در لایه برداری شیمیایی از اسیدهایی با غلظت های قوی تر برای درمان پوست استفاده میکنن. این اسیدها با از بین بردن لایه بالایی پوست شما (اپیدرم) میزان هایپرپیگمنتاسیون رو کاهش میدن. نسخه های عمیق تر ممکنه به لایه‌ی میانی پوستتون (درم) نفوذ کنن تا نتایج چشمگیرتری به دست بیاد. ممکنه ترجیح بدید که این نوع از لایه برداری رو در مطب دکتر و با نظارت متخصص پوست انجام بدید. این نوع لایه برداری، قدرتمندتره و نتایج سریع تری رو به همراه داره.

ریسک های احتمالی لایه برداری شیمیایی در خانه یا مطب دکتر :
●    سرخی
●    تحریک
●    تاول زدن
●    ایجاد زخم
●    واکنش آلرژیک
اگه مرتباً در معرض نور خورشید هستید، به اندازه‌ی کافی از کرم ضد آفتاب استفاده نمی کنید و سراغ سایر محافظ های UV هم نمی‌رید، این امکان وجود داره که آفتاب، هایپرپیگمنتاسیون شما رو تشدید کنه. لایه برداری شیمیایی ممکنه بهترین گزینه درمانی برای شما نباشه. در واقع وقتی میتونه نتیجه بده که این مشکلات رو داشته باشید :
●     لکه های سنی
●     آسیب خورشید
●     ملاسما
●     پوست لکه دار
این لایه بردارها برای پوست هایی با رنگ روشن، بهترین عملکرد رو دارن و ممکنه سریع‌تر از اسیدهای صورت نتیجه بدن.
درمان خانگی شامل استفاده از ضد آفتاب هم میشه. کرم ضد آفتاب به تنهایی، یکی از مهم ترین عوامل ضد هایپرپیگمنتاسیون هستش. چیزی که باید دنبالش باشید :

1.    یک ضد آفتاب فیزیکی و مسدود کننده، ترجیحا حاوی اکسید روی به عنوان ماده‌ی فعال
2.    حداقل SPF از ۳۰ تا ۵۰
3.    روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید. اگه در معرض خورشید هستید، هر دو ساعت یک بار تجدیدش کنید. 

۴. لایه برداری با لیزر (بازسازی پوست)
●    در این نوع از درمان (نوسازی) از پرتوهای هدفمند نور برای کاهش هایپرپیگمانتاسیون استفاده می‌شه.
●    دو نوع لیزر وجود داره: ساینده (ابلتیو) و غیرساینده (نان ابلتیو) .
●    لیزرهای ساینده ممکنه برای افرادی که پوست روشنی دارند، بهتر عمل کنه.  برای برخی افراد، نسخه‌های غیرساینده ممکنه به جای روشن شدن، موجب تیره شدن پوست بشه.


چگونه از بروز هایپرپیگمنتاسیون جلوگیری می شه؟

●    استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰
●    اجتناب از قرار گرفتن در معرض خورشید در زمانی که تابش به شدیدترین حدش میرسه، که معمولاً از ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهره.
اجتناب از برخی داروها هم ممکنه به جلوگیری از هایپرپیگمنتاسیون کمک کنه.
 

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.